Віктор Янкевич. Смерть у подарунок

Янкевич В.

“Смерть у подарунок”

Темпора, 2022

Першу інформаційну бурю ця книжка здійняла ще до виходу в світ. Автор необережно оприлюднив назву в переліку творчих планів – і понеслось… У фейсбучній бульбашці тернопільських літераторів не на жарт розгорілася дискусія на тему “Чи можна сучасну українську книжку називати так моторошно?”

Минули місяці.

Книжка вийшла і пішла межи люди.

Автор пішов на війну.

Ті літераторки, які найбільш  агресивно закидали автору таку назву, згодом найбільш екзальтовано вітали його із Золотим Хрестом і зичать Перемоги та скорого повернення додому.

Книжку, назва якої їм так не сподобалися, вони либонь так і не прочитали.

А я прочитав.

***

Зазвичай людина починає писати у тому жанрі, який найбільше любить читати. Віктор Янкевич багато і захоплено розповідав про прочитані трилери, насамперед – Стівена нашого Кінга, але при цьому писав детективи. Проте кожен з них – від дебютного роману “Тенета” (2018) починаючи, має похмуру моторошну складову.

Тож уважним читачам детективів від Віктора Янкевича було зрозуміло: трилер від того самого автора – неминучий.

Але до першої спроби в омріяному жанрі Янкевич підходив поступово. Головна героїня його першого трилера викристалізувалася у двох цілком детективних повістях – “Відплата” та “Вбивство у бібліотеці на Ринку, 9”.  До речі, після того, як розлетілися тиражі окремих видань у компактних покетбуках, видавництво “Богдан” перевидало повісті під спільною палітуркою. Книга називається “Смерть у бібліотеці”.

Назва “Смерть у подарунок” декларує певну спадкоємність наступної книжки. Бо ж і головна героїня в обох – та сама.

Бібліотекарка Юлія Левицька.

Яка насправді – не зовсім Левицька.

І не зовсім бібліотекарка.

Саме їй і доведеться зіткнутися із моторошними жахами, які дбайливо підібрав автор. Саме підібрав, а не вигадав. В тексті нема вигадок на кшталт зомбі, вампірів та гігантських павуків.

Але є наші “політики”.

А також люди, людоньки і людиська.

А цього цілком достатньо, щоб рівень жаху зашкалював.

Втім, хороший трилер – це не просто страшне  задля страшного. Хороший трилер – це завжли трохи передбачення та застереження. І коли читаєш на дванадцятій сторінці про “постарілого і гладкого Кевіна з “Сам удома”, який з роками не зрадив свої дитячі звички”, а потім погляд падає а фотку персонажа, який найчастіше трапляється в стрічці новин за лютий поточного дві тисячі двадцять п’ятого року у телефоні коханої – то зразу розумієш, що “Смерть у подарунок” – правильний трилер.

***

Найбільше людину лякає атмосфера невизначеності. В цій книжці невизначеності цілком достатньо. У процесі читання важко зорієнтуватися звідки саме у тебе летить наступна порція інформації і як правильно поскладати докупи те, що вже прилетіло. Робота із кількома сюжетними лініями в одному тексті – фірмовий прийом Янкевича ще з “Тенет”. А для читача роману “Смерть у подарунок” камінчики та цеглинки складаються у довершену композицію тільки в останній главі. Це спочатку дратує і тим створює правильний настрій – а потім захоплює.

 

Сюжет трилера видається ще більш похмурим ще й через те, що розвивається на тлі майстерно прописаних буденних українських довоєнних міст. Рівне й Черкаси прописані настільки ретельно, що служать уже не тлом роману, а його дійовими особами. У цьому Янкевич виявився ретельним і спостережливим учнем Самчука і Камаєва. Взагалі видно, що в кожній новій книжці Янкевич все далі переміщає баланс між жанровим чтивом і справжньою літературою ближче до літератури.

І це не може не тішити.

Щоправда, як зазначено перед текстом: “У книзі є сцени насилля, сцени сексу та ненормативна лексика”, але порівняно з тим, за що тепер в Україні дають Шевченківські премії – я вас прошу. Як кажуть у подібних випадках у Галичині та на Поділлі.

Фінал роману неоднозначний. Юлія Левицька врятувалася з численних пасток і кошмарів. Але головна проблема її життя далі ходить по землі на своїх ногах. Тому продовження неминуче.

 

***

Закріпившись на позиції автора детективів та трилерів, Віктор Янкевич робить несподівані вилазки у цілком несподівані жанри.

І це буде темою нашої наступної розмови.

 

Поділись